I disse dager runder telleverket 700 000 norske domenenavn. Både bedrifter og privatpersoner bidrar til økningen.
Det norske toppdomenet er et klart førstevalg når nordmenn skal skaffe seg et domenenavn. I løpet av de siste par årene har det dukket opp rundt tusen nye toppdomener på markedet, men .no beholder sin meget sterke posisjon i Norge.
Kari og Ola ser nytten av eget domene
.no ble åpnet for privatpersoner i juni 2014, og nå er privatdomene nummer 50 000 akkurat registrert. Tallet øker jevnt dag for dag, noe som er et klart signal om at også privatpersoner ser verdien av å ha sitt eget domenenavn. Med et domenenavn kan de skape seg sitt eget hjørne på internett som de kan bruke som de ønsker, enten det er som et sted for familien, for byggeprosjekter på hytta eller for å etablere egen bedrift. De har selv kontroll med hvordan domenet skal brukes, det er reklamefritt, og de kan ha det resten av livet.
Mindre synlig – like viktig
For å finne det vi ønsker på nettet, går vi som oftest via søk eller lenker og apper. Domenenavnet er dermed mindre synlig. Likevel ligger det like stabilt i bunnen av alle internettbaserte løsninger og verktøy. Domenenavn er akkurat like viktig og like aktuelt som det har vært, og det er ingen konkurrerende teknologi i sikte.
Ja takk, begge deler
Facebook og andre sosiale medier har et enormt nedslagsfelt verden over. De er skreddersydde for kjapp og enkel bruk, og det er gratis eller svært billig å komme i gang. På den annen gir du som bruker fra deg kontrollen med det innholdet du legger ut, og den dagen tjenesten blir tatt ned, forsvinner alt sammen.
Sosiale medier møter heller ikke alle behov. En som skal starte egen bedrift og framstå profesjonell og seriøs, må ha en nettside i tillegg til Facebook, og den gode, gamle e-posten er fortsatt et enkelt og ryddig verktøy for profesjonell håndtering av kundekontakt og forretningsdrift for øvrig.