Metoden er den samme gamle: Tilbud om å kjøpe et domenenavn som virker relevant for bedriften og som det angivelig er veldig rift om slik at det haster med å bestemme seg. Vårt råd: Sjekk hvem som står bak henvendelsen og tenk gjennom hva du mener du har behov for når det gjelder domenenavn. Deretter kan du kontakte domeneforhandleren din.

Framgangsmåten er velkjent. Abonnenten blir kontaktet av en selger som tilbyr bedriftens domenenavn under andre toppdomener enn det norske. Det kan være en bedrift med domenenavnet bedriftenmin.no som får tilbud om å kjøpe bedriftenmin.com eller bedriftenmin.shop. Selgeren forteller gjerne at han har flere som er interessert i akkurat disse domenenavnene og skremmer med dystre konsekvenser for bedriften hvis du ikke sikrer deg disse selv umiddelbart. Enden på visa er en skyhøy regning for en tjeneste du ikke trenger.

Tegneserieillustrasjon av en skurk som jubler mens penger flyr ut av laptopskjermen hans.

Denne typen svindelforsøk dukker opp med ujevne mellomrom, og det er ikke overraskende at det skjer nå når Norge og verden for øvrig fortsatt er sterkt preget av koronakrisen. I en slik situasjon kan mange bli mindre påpasselige enn de vanligvis er, og svindlere vet å utnytte slike svakheter.

Kan det likevel være smart å kjøpe domenenavn under flere toppdomener? Det finnes i dag om lag 1500 ulike toppdomener i verden, enten landkoder som .no eller .se, de tradisjonelle generiske toppdomenene, som .com eller .net, og den nye typen generiske, som .shop og .gay. De aller fleste norske virksomheter velger det norske toppdomenet for sitt primære domenenavn. Avhengig av nedslagsfelt og hvilket marked bedriften opererer i, kan det være aktuelt å registrere firmanavn og varemerker under andre eller flere toppdomener enn det norske. Dette er imidlertid en større vurdering og ikke noe som en tilfeldig og pågående selger bør kunne påvirke. Vi anbefaler at du diskuterer dette med den domeneforhandleren du har kontakt med.

Publisert: 8. juni 2020