Metoden er velkjent både i Norge og i andre land: Abonnenten blir kontaktet av en selger som tilbyr bedriftens domenenavn under andre toppdomener enn det norske. Det kan være en bedrift med domenenavnet ennorskbedrift.no som får tilbud om å kjøpe ennorskbedrift.com eller ennorskbedrift.org. Selgeren påstår gjerne at det eksisterer konkurrenter som er interessert i de samme domenene, og at det haster med å bestemme seg for å sikre firmanavnet. Resultatet er en skyhøy regning for en tjeneste som bedriften kanskje ikke har nytte av i det hele tatt.
Det finnes i dag i underkant av 300 ulike toppdomener, enten av typen .no eller .se, eller av typen .com eller .net. Det er opp til deg som abonnent å vurdere om du bør registrere firmanavn eller varemerker under flere toppdomener enn det norske, eller om du bør registrere flere norske domenenavn. Noen norske bedrifter mener de har et slikt behov, men det gjelder svært få.
Hvis det er interessant for din virksomhet å kjøpe flere domenenavn, anbefaler vi at du rådfører deg med en registrar om saken.
Nyttige linker
Liste over registrarer for .no
Oversikt over verdens toppdomener
Advarsel fra den svenske registreringstjenesten