NO / EN

Norid AS

Abels gt. 5, Teknobyen

Telefon +47 73 55 73 55

Norid samler inn og behandler en rekke opplysninger om abonnementer på norske domenenavn. Vi mottar ikke opplysningene direkte fra abonnenten, men via domeneforhandlere1. Her kan du lese om hva vi gjør for å sørge for at disse opplysningene er korrekte og oppdaterte.

Hvis du vil vite mer om hvilke opplysninger vi samler inn, og grunnlaget for Norids behandling av kundeopplysninger, kan du lese artikkelen Norids behandling av kundedata.

Norid krever korrekte opplysninger i avtalen med abonnentene

Et domenenavn oppstår idet en virksomhet eller privatperson får tildelt et abonnement på domenenavnet. Abonnenten får eksklusiv bruksrett til domenenavnet så lenge abonnementet løper.

Det er abonnenten selv som er ansvarlig for å oppgi korrekt informasjon og for å holde informasjonen oppdatert. Norid setter krav om korrekte og oppdatert opplysninger i abonnementsavtalen. Korrekte opplysninger er en forutsetning både for at abonnenten skal få tildelt bruksrett til et domenenavn, og for at denne bruksretten blir opprettholdt2.

Abonnementsavtalen setter krav til abonnenten om korrekte opplysninger

15.5 Abonnenten plikter å gi korrekte opplysninger, både på søknadstidspunktet og så lenge registreringen opprettholdes. Abonnenten plikter å etterkomme forespørsler fra Norid om den registrerte informasjonen fremdeles er korrekt. Abonnenten plikter da å dokumentere opplysningene som er gitt.

15.6 Abonnenten plikter å holde registrert informasjon (kontaktinformasjon og teknisk informasjon) oppdatert til enhver tid.

Regelverk for norske domenenavn, punkt 15

Hvis opplysningene er feil eller utdatert, må abonnenten kontakte domeneforhandleren slik at informasjonen kan oppdateres. Her følger Norid samme prinsipp som Folkeregisteret og Brønnøysundregistrene, der det er den registrerte som må melde fra om endringer i den registrerte informasjonen. I motsetning til de offentlige registrene, hvor denne plikten er hjemlet i lov, har Norid den som en del av avtalen med abonnenten.

Norid behandler oppdateringer som kommer inn via forhandlerne, fortløpende. Behandlingen vår er inkludert i den årlige abonnementsavgiften.

Norid krever at forhandleren vet hvem abonnenten er, og bistår denne

Domeneforhandleren sender inn søknader om domenenavn på vegne av abonnenten. Norid krever at forhandleren skal vite hvem abonnenten er, men overlater det til forhandleren å bestemme hvilke metoder som er hensiktsmessige for å oppfylle kravet. Dette er regulert i avtalen som Norid har med alle forhandlerne.

Forhandleravtalen setter krav til at forhandleren vet hvem abonnenten er

3.3 Forvaltning av Domeneabonnement
Domeneforhandleren skal til enhver tid vite hvem Abonnenten er, og skal på forespørsel fra Norid kunne verifisere hvem Abonnenten er. Norid har rett til å innføre nye systemer for verifikasjon og andre verifikasjonskrav, dersom dette er nødvendig av sikkerhetsgrunner eller er påkrevd i lov, forskrift eller myndighetsvedtak.

Norids forhandleravtale, punkt 3

Ved mislighold av forhandleravtalen har Norid rett til å kreve at forhandleren oppfyller avtalen, og Norid kan sperre tilgangen til registreringstjenesten inntil forhandleren har rettet bruddet på avtalen. Gjentatte brudd på avtalen kan gi Norid rett til å si den opp.

Forhandleren skal bistå abonnenten i å holde informasjonen oppdatert

For å sikre at abonnentene enkelt får oppdatert informasjonen sin, krever Norid at forhandlerne skal bistå abonnentene i å oppfylle forpliktelsen de har overfor Norid.

Forhandleravtalen gir forhandlerne en plikt til å bistå abonnenten

4.3 Informasjon
Domeneforhandleren skal årlig informere Abonnenten om hvilken informasjon som er registrert i Registertjenesten om de av Abonnentens Domeneabonnement som Domeneforhandleren forvalter. Domeneforhandleren skal bistå Abonnenten med å oppdatere informasjonen.

Domeneforhandleren skal fortløpende oppdatere endringer i informasjonen om Domeneabonnement i Registertjenesten når Domeneforhandleren blir kjent med endringene.

Norids forhandleravtale, punkt 4

Norid verifiserer at abonnenten eksisterer

Abonnenten er identifisert overfor Norid gjennom en unik identifikator. Hvis abonnenten er et foretak, er identifikatoren organisasjonsnummeret som er registrert i Brønnøysundregistrene. Hvis abonnenten er en privatperson, er identifikatoren fødselsnummeret som er registrert i Folkeregisteret. Identifikatoren angir hvem som er abonnenten og har bruksretten til domenenavnet, uavhengig av hvem som sendte inn søknaden.

Før bruksretten til et domenenavn tildeles, slår Norid opp i henholdsvis Folkeregisteret eller Brønnøysundregistrene for å bekrefte at det finnes en registrert person eller et foretak med det oppgitte navnet og den oppgitte identifikatoren (fødselsnummer eller organisasjonsnummer).

Eksempel: Norid mottar en søknad (via en domeneforhandler) om at Sintef AS, med organisasjonsnummer 919 303 808 søker om bruksrett til domenenavnet «eksempeldomene.no». Norid slår opp i Brønnøysundregistrene og verifiserer at en virksomhet med dette organisasjonsnummeret og navnet finnes. Hvis virksomheten ikke finnes, avslås søknaden.

Registreringsprosessen er automatisert, med en saksbehandlingstid på ca. 0,7 sekunder.

Norid verifiserer jevnlig at abonnenten fortsatt finnes

I avtalen vi har med domeneabonnentene, er det regulert at vi kan slette domenenavn hvis abonnenten ikke lenger finnes.

Abonnementsavtalen gir Norid rett til å slette domenenavn hvis abonnenten ikke finnes

12.1 Følgende forhold vil kunne medføre at Norid sletter et domenenavn slik at navnet gjøres tilgjengelig for andre: <…>

  1. Domeneabonnenten finnes ikke lenger. For organisasjoner betyr dette at de er slettet i Enhetsregisteret, for personer at de er avgått ved døden.

Regelverk for norske domenenavn, punkt 12

Norid foretar daglig automatiske kontroller av at abonnenter som er organisasjoner, fremdeles finnes i Brønnøysundregistrene. Hvis kontrollen avdekker at en virksomhet er slettet, starter Norid automatisk avvikling av alle domeneabonnementene til denne virksomheten. Et varsel sendes til e postadressen til abonnenten, og melding sendes til de aktuelle domeneforhandlerne. Under avviklingsperioden kan en representant for den tidligere abonnenten overføre domenenavnene til en ny abonnent, forutsatt at denne oppfyller vilkårene i Norids tildelingsregler.

For privatpersoner sjekker Norid årlig at personen ikke står som avgått ved døden, i Folkeregisteret. Hvis kontrollen avdekker at en abonnent er avgått ved døden, sperres personidentifikatoren Norid bruker, slik at det ikke kan opprettes nye abonnementer på denne. Det vil i utgangspunktet være domeneforhandleren som er i kontakt med de etterlatte og enten avvikler domeneabonnementet eller bistår med å overføre domenenavnet til en av de etterlatte.

Automatisk kontroll av andre opplysninger

Før tildeling av domenenavn og ved endringer av registrert informasjon gjør Norid en rekke automatiske kontroller av den øvrige informasjonen som er oppgitt om abonnenten, forhandleren, den tekniske kontakten og domeneabonnementet.

Vi kontrollerer blant annet at:

  • oppgitte navnetjenere svarer i tråd med de tekniske kravene i tildelingsreglene
  • nøkkeldata validerer (hvis domenenavnet skal sikres med DNSSEC og nøkkeldata er oppgitt)
  • syntaksen på e-postadresser stemmer med det som er standard
  • landkoden i postadressen er gyldig
  • postnummer og poststed for norske adresser stemmer med Postens adresselister (norsk postadresse er påkrevd for abonnenter, men ikke for forhandlere eller tekniske kontakter)
  • telefonnummer, der det er oppgitt, består av et gitt antall siffer. Hvis nummeret er norsk, sjekkes syntaksen ytterligere mot kravene for norske telefonnummer.

Domeneabonnementer blir automatisk slettet hvis de ikke forlenges

Et domeneabonnement løper fra den datoen domenenavnet registreres i Norids register (registreringsdato). Abonnementet varer i ett år fra registreringsdatoen og løper kun videre hvis abonnenten velger å forlenge det. Domeneforhandleren bestiller forlengelse av abonnementet på abonnentens vegne. Abonnementer som ikke forlenges, avvikles, og domenenavnet blir tilgjengelig for andre søkere.

Tiltakene sett i lys av kravene i personvernsforordningen

Riktighetsprinsippet

Personvernforordningen (artikkel 5 nr. 1 bokstav d) angir det såkalte riktighetsprinsippet (på engelsk prinsippet om «accuracy»). Prinsippet innebærer at personopplysninger skal være korrekte og om nødvendig oppdaterte; det må treffes ethvert rimelig tiltak for å sikre at personopplysninger som er uriktige med hensyn til formålene de behandles for, uten opphold slettes eller rettes.

Ordlyden i personvernforordningen og dennes fortalepunkter gir begrenset med veiledning, men Datatilsynet har eksempelvis foreslått følgende tiltak for å ivareta opplysningers «riktighet»: For eksempel kan løsningen regelmessig varsle brukere om at de må kontrollere sine personopplysninger. Mange banker gjør dette ved innlogging til for eksempel nettbank. 3 Dette tilsier at riktighetsprinsippet i noen tilfeller kan oppfylles ved at den registrerte selv får mulighet til å sjekke dataene som er registrert, og eventuelt oppdaterer disse.

Registreringsordningen for det norske toppdomenet følger dette prinsippet ved at alle abonnenter minst en gang i året blir vist opplysningene som er registrert hos Norid om domeneabonnementene deres. Domeneforhandlerne er pålagt å bistå abonnentene i å rette opp feil, og Norid behandler alle meldinger om endringer i abonnentens opplysninger uten å kreve vederlag fra forhandleren eller abonnenten.

Fullstendige opplysninger

Personvernforordningen (artikkel 16) angir også at den registrerte skal ha rett til å få uriktige personopplysninger om seg selv rettet av den behandlingsansvarlige uten ugrunnet opphold, og at den registrerte, på noen vilkår, har rett til å få ufullstendige personopplysninger komplettert.

Norid kontrollerer automatisk at alle påkrevde opplysninger er oppgitt, før en abonnent får bruksrett til et domenenavn. Det er derfor lite sannsynlig at opplysningene skulle være ufullstendige. Skulle det likevel skje, vil dette kunne korrigeres på samme måte som for uriktige opplysninger.

Fotnoter

  • 1. Virksomheter som har en kontrakt med Norid om å sende inn bestillinger på vegne av abonnenten, og som generelt fungerer som mellomledd mellom Norid og abonnenten. Opplysninger om abonnentene samles inn ved at domeneforhandlerne kobler seg til Norids registreringstjeneste og sender inn søknader på abonnentenes vegne.
  • 2. Hvis abonnenten har oppgitt feil opplysninger eller Norid ikke kan oppnå kontakt med dem, har vi i ytterste konsekvens rett til å avvikle domeneabonnementet.
  • 3. Datatilsynet, «Riktighet» (https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personvernprinsippene/grunnleggende-personvernprinsipper/riktighet/), sist endret 16. juli 2019
Publisert: 4. februar 2025